aandacht voor kleine zaken - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Wubbe Okken - WaarBenJij.nu aandacht voor kleine zaken - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Wubbe Okken - WaarBenJij.nu

aandacht voor kleine zaken

Door: Wubbe

Blijf op de hoogte en volg Wubbe

27 Maart 2017 | Nederland, Dronten

de batterijen van de fietscomputer voor de zekerheid maar vervangen, alle tellers om nul gezet. Ik kan nu met een schone lei beginnen aan de fietstocht. Tijdens het woon-werkverkeer op de fiets viel mij op dat er iets begon te rammelen. Het rammelen nam steeds ergere vormen aan te nemen. Zo op het oog zag ik niets bijzonder, toch hier en daar maar er flink tegen aan tikken en bewegen. Ja, hoor gevonden, een boutje van de voordrager trilde los. Direct ook de andere boutjes maar eens aangedraaid.
Een vouwband maar opgevouwen, had ie maar geen vouwband moeten worden, nu kan deze mee als reserveband. Ook mijn notitieboekje van de nodige versierselen voorzien.
Nog steeds geen matje gescoord, zal komende week eens gaan kijken. Peter heeft inmiddels wel mooie witte schoenen gescoord, of ze na de fietstocht nog mooi en wit zijn.....

Samen met Peter gisteren onze eerste training tocht gefietst, een rondje Gooi van 84 km. De auto in Almere-Haven geparkeerd en via de Hollandse brug het Gooi in. Bij het knooppunt Hollandsebrug met alle aanpassingen van paden en wegen zaten we zelf een beetje in de knoop.
Via Muiden naar het Muiderslot(1370), voor de liefhebber kijk dan even op http://www.muiderslot.nl/kasteel/historie.
Langs de Vecht gaat het naar Weesp en passeren twee molens, de Eendragt en de Vriendschap. De Eendragt is een Stellingsmolen uit 1691 en is een zaagmolen, de Vriendschap is een korenmolen. Aan de oever had zo een oude Hollandse meester het tafereel kunnen vastleggen, nu heb ik het maar digitaal vastgelegd. Via een pontje in Nigtevecht varen wij naar de andere oever en trappen richting Nederhorst den Berg. Hier wordt tijd voor de koffie, Peter ziet al een mooie locatie. Wel staan hier ook ruim 150 Intruders, het gaat hier om een motortreffen van de Intruderclub. Stoere mannen en vrouwen in motorpakken paraderen rond de motoren. Peter, zelf bezitter van een Intruder, maakt natuurlijk even een praatje met enkele ridders van het chroom. De koffie wordt vergezeld met een heerlijke stuk pecan crandberrytaart. Wij stappen maar weer eens op onze bike's en geven de motormannen en - vrouwen het nakijken en gaan de pas verworven calorieën maar eens verbranden.

Bij het Fort Kijkuit maken wij alweer een stop, het fort is gebouwd tussen 1844 en 1847, als onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Achter een muur met schietgaten en schietsleuven ligt een bomvrij wachthuis en er bovenop een geschutsopstelling. Rond 1885 bood het fort plaats voor een bezetting van ongeveer 50 manschappen. De oorspronkelijke gracht met ophaalbrug is rond 1880 gedempt, bij het aanbrengen van gronddekking rondom het wachthuis. In 1933 is er een moderne kazemat van gewapend beton bij gebouwd, bedoeld voor de opstelling van een vuurwapen. De kazemat heeft een stalen schild van 20 centimeter dik en is afkomstig van het in 1927 gesloopte pantserschip Hare Majesteit Tromp.

De route leidt ons langs Kortenhoef en via het landgoed Boekestijn passeren wij de Bussummerheide. Op een bankje genieten wij even van de inmiddels heerlijke zon. Over de verdedigingswallen van Naarden komen wij in de vesting uit. Naarden is een van de best bewaarde vestingsteden in Europa en vooral beroemd om zijn unieke stervorm. De vesting heeft zes bastions, een dubbele omwalling en dubbele grachtengordel. Het ontbreek ons aan tijd om de vesting te bekijken. De honden staan thuis denk ik al met samengeknepen billen bij de deur te wachten.

Ook de terugweg gaf bij de knooppunt Hollandsebrug weer de nodige hoofdbrekens om op de juiste baan te komen. Zoals zo vaak zit het venijn op het eind, terug over de dijk naar Almere Haven is pal tegen de stevige wind in. Wij zijn dan ook blij als wij weer bij de auto zijn aangekomen.

Al met met een zeer geslaagde rondrit.

• 01 April 2017 - 22:18

Peter:

Tik..,tik...,tik..., de klok tikt verder, nu 1 april dus het echte aftellen is begonnen.
    In mijn gedachte zit ik er al en krijg steeds meer zin om er aan te beginnen. Ook al een beetje het gevoel van gezonde spanning van heb ik alles al in orde.... Wat moet er mee en wat niet... Maar lichaamelijk heb ik het gevoel er klaar voor te zijn. Tja en bergen kun je hier niet trainen. Het zal een mooie tijd worden met mijn fietsmaat Wubbe!

• 25 April 2017 - 07:26

Bert Wiebering:

heeeeeeeey peter ik was dit helemaal vergeten. bedankt dat je het naar me gestuurd hebt.

Heel veel plezier!
    Geniet ervan!
    Maak veel plezier!

Groeten je (kunst)broer. Bert.