Nieuwe plannen - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Wubbe Okken - WaarBenJij.nu Nieuwe plannen - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Wubbe Okken - WaarBenJij.nu

Nieuwe plannen

Door: Wubbe

Blijf op de hoogte en volg Wubbe

30 Oktober 2016 | Nederland, Nederland

2017, Vijf jaar nadat Peter en ik naar Rome zijn gefietst een nieuwe reis. Nu een camino, Via de la Plata. De plannen zijn gemaakt en de vlucht is geboekt Vrijdag 5 mei vliegen Peter en ik begin van de ochtend van Schiphol naar Sevilla. Daar slapen we 2 nachten in een hostal vlakbij het centrum, zondag 7 mei trappen wij onze fietsen op de 1e etappe naar Almaden de la Plata. Sevilla, een prachtige stad, is het verblijf van een extra dag meer dan waard. Twaalf jaar geleden ook deze stad al eens bezocht. Ik verheug me op het weerzien en het slenteren door het centrum, de terrasjes, de restaurants, de prachtige gebouwen en de azulejos, het fraaie tegelwerk.

Afgezien van enkele korte varianten onderweg, kent het slot van de Via de la Plata 2 varianten om in Santiago te komen. De splitsing is in Granja de Moreruela, waar de 1e variant loopt naar Astorga op de Camino Francés, die dan nog ongeveer 260 km gevolgd moet worden tot in Santiago. De 2e variant is de Mozarabische Jacobsweg, die afdraait richting Portugal en via Ourense naar Santiago loopt. Onderweg gaan we wel zien welke route het gaat worden.

De Zilverroute - Via de la Plata was al in de Romeinse tijd een belangrijke verbinding van Sevilla naar het noorden. Op diverse plaatsen staan in het verlaten landschap Romeinse mijlpalen, boogbruggen en triomfbogen als stille herinnering. Eerst gebruikt voor waarschijnlijk het vervoer van tin en later door de Moren gebruikt om snel naar het Noorden op te trekken.

Door de ontdekking van het apostelgraf van Sint Jacob (Santiago) in 813 werd de Via de la Plata een belangrijke pelgrimsroute naar de heilige stad Santiago de Compostela

Van Zuid Spanje naar Noord Spanje fietsen over de zilverroute.
We hadden het plan opgepakt om in Spanje te gaan fietsen. Welke route zouden we gaan maken? Gelet op de afstand en de beschikbare tijd kwamen we op het idee om bij Sevilla in Andalusië te beginnen en via de Ruta de la Plata naar het Noorden te fietsen dwars door de hete droge provincie Extremadura (langs de grens met Portugal) en om te eindigen met de fiets uitgestald tegen de kathedraal van Santiago de Compostela