Moet ik mij zorgen maken? - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Wubbe Okken - WaarBenJij.nu Moet ik mij zorgen maken? - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Wubbe Okken - WaarBenJij.nu

Moet ik mij zorgen maken?

Door: Wubbe

Blijf op de hoogte en volg Wubbe

25 Februari 2014 | Nederland, Dronten

Op de site 'De voorbereiding van een fietstocht naar Santiago' van Mat Knaapen lees ik de vraag “Waarover moet ik mij zorgen maken?” Tja moet ik mij zorgen maken en waarover dan? Op de site lees ik verder over diefstal uit de refugio's, of het diefstal van de fiets compleet met bagage. In het Pelgrimsbureau van Santiago wordt er expliciet voor gewaarschuwd. Met zijn tweeën gaan heeft dan weer zijn voordeel. Dan kan de een op de fietsen letten als de ander een bezienswaardigheid bezoekt of even boodschappen doet. Bij mij heeft in St. Domingo de la Calzada zelfs al een keer een politieagent op mijn fiets gepast en in Astorga een portier van een museum. Er zijn ook pelgrims die aan een bedelaar een of twee euro geven en als tegenprestatie verwachten dat de bedelaar een tijdje als bewaker van fiets en bagage functioneert.

Ook zijn er verhalen over aanvallen met wilde honden, meestal zijn dit echter blaffers achter een hek of aan de ketting. Maar toch had ik er 14 jaar geleden een paar honden achter mij aan, natuurlijk juist berg op. Het werkt als doping en stimuleert flink om eens stevig door te fietsen.

Pech krijgen kan ook, zo kan je een lekke binnenband, gebroken spaak/spaken, slag in het (achter)wiel, een klapband (binnen- en buitenband), kettingbreuk, gebroken rem- en/of versnellingskabel(s) krijgen. Niets is uit te sluiten, maar moet ik mij daar zorgen om maken. In de voorbereiding kan je hier rekening mee houden, zo kan je veel aan. Zo kreeg ik boven op de Col de Somport een gebroken ketting, hup met een visje (onderweg in Frankrijk gekocht) snel gerepareerd en snel de afdaling in. Dit dan wel weer met vieze handen, geen zeep aan boord.
Zo kan je altijd het onverwachte verwachten tijdens het reizen en dat maakt het ook weer leuk. Je kunt je nu niet op alles voorbereiden en niet alles moet al voorgekauwd zijn. Dan kan je beter met een georganiseerde busreis gaan. Daar is alles georganiseerd van samen aan de koffie tot aan samen pissen. Als ik bijvoorbeeld in Spanje naar links zou kijken en er komt op dat moment een dolle stier van rechts over het prikkeldraad heen springen, ik hoop dan wel dat hij zijn ballen hoog houdt, dan zou ik het niet zien. Maar moet ik dan maar altijd naar rechts blijven kijken? Ik bereid mij dan ook niet op alles voor en ik laat mij dan ook graag verrassen en wie weet komt de stier nu wel van links of is de stier geen stier maar een konijntje.






  • 25 Februari 2014 - 21:33

    Jacob:

    het moet wel een uitdaging blijven natuurlijk,het onverwachte maakt het tot een avontuurlijke reis of een saaie tocht waar na een paar weken niet meer over gesproken wordt ....daarom omarm het onverwachte en ga de strijd met de elementen aan.... veel plezier alvast

  • 26 Februari 2014 - 07:58

    Alex Tempelman:

    geen zorgen voor de dag van morgen, iedere dag heeft genoeg aan zijn eigen zorgen.
    Idd zonder zorgen een busreis nemen maar dan wel graag met Alberto achter de hand. hmm

  • 28 Februari 2014 - 09:54

    Wieteke:

    Kolfje naar je hand toch, Wubbe! Lekker de wereld in mèt je zoon en leven met de dag, hééérlijk! Ik wil ook!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wubbe

Actief sinds 27 Feb. 2012
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 135747

Voorgaande reizen:

05 Mei 2017 - 27 Mei 2017

Via de la Plata 2017

02 Mei 2014 - 12 Juni 2014

Vader en zoon onderweg naar Santiago

03 Mei 2013 - 29 Mei 2013

Dronten - Provence

04 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Dronten - Rome

30 April 2006 - 28 Mei 2006

Rome - Dronten

01 Mei 2004 - 29 Mei 2004

Sevilla - Santiago de Compostela

09 Mei 2002 - 11 Juni 2002

Dronten - Rome

29 April 2000 - 01 Juni 2000

Dronten - Santiago de Compostela

Landen bezocht: