Langs de Maas... - Reisverslag uit Namen, België van Wubbe Okken - WaarBenJij.nu Langs de Maas... - Reisverslag uit Namen, België van Wubbe Okken - WaarBenJij.nu

Langs de Maas...

Door: Miss Marple

Blijf op de hoogte en volg Wubbe

06 Mei 2013 | België, Namen

Sorry mensen, Miss Marple is een beetje aan de late kant, maar ze was nog aan 't werk om "de vrije radicalen" te vangen in haar toko.
Vandaag dus Wubbe niet gesproken, want A: ik was niet thuis en B: Wubbe z'n telefoon was ook bijna leeg en langs de Maas is het een beetje moeilijk inpluggen. Ik denk, terwijl ik dit schrijf, dat de heren al in hun tentje liggen te snurken, maar ik kreeg vanavond een uitgebreid "wapje van wupje", zodat ik jullie toch nog op de hoogte kan houden.
Ze zijn nu in het plaatsje Godinne, voorbij Namen en hebben weer 104 km. op de teller staan.Vanmorgen eerst nog een bezoek gebracht aan de Abdijkerk van Namen, waar in vroegere jaren veel begijntjes woonden. Het was jammer dat de kerk in de steigers stond.

Nog voor de Tweede Wereldoorlog woonden er al geen begijnen meer en het geheel kreeg een andere bestemming. Het begijnhof is in zijn oorspronkelijke vorm uitstekend bewaard en de restauratie ervan is in volle gang. In 1998 werd het erkend als Werelderfgoed. Ondertussen vormde men de bestaande infirmerie om tot een cultureel centrum met vergader- en expositiezalen. Er gaan ook regelmatig tentoonstellingen van plaatselijke kunstenaars door. Het Convent van de Heilige Geest veranderde in een taverne. In een van de godshuisjes vindt de kantschool Monica zijn onderkomen. Het Engelenconvent werd ingericht als museum en geeft het beeld van een begijnenhuisje van weleer. De overige huisjes worden bewoond door senioren.
De heren hadden geen zin om zelf een ontbijtje te maken, dus hoppa naar de plaatselijk bakker. Daarna begon de lange tocht over een spoortrace, zeker zo'n 70 km.

Tijdens een stop liet Youri z'n fietssleutel vallen op een planken terras en bijna weg sleutel,maar het ging nog net goed.Nou klinkt mij dat niet vreemd in de oren, dat was vroeger al scheering en inslag bij die kids, ALTIJD de fietssleutel pleite. Slot doorzagen etc... sommige dingen veranderen ook nooit!! Ook weer de nodige proviand ingeslagen voor die avond en jawel...macaroni. Ik zou toch ter plekke dicht groeien van al die koolhydraten, maar goed ik ben ook niet zo'n fietser.

In Namen hadden de heren sjans met een vrouwelijke politieagent, die zelf een stuk met hun mee gereden is om de weg te wijzen..........jaja geloof je het zelf ???
Het pad langs de Maas had een moeilijke passages door bouwwerkzaamheden en het ging een tijd over de Belgische kasseien, dus ik denk dat ze nu nog liggen na te stuiteren als twee Mexicaanse springbonen,haha.
Morgen wachtten hun waarschijnlijk de eerste bulten. Nou ik vind dat ik er weer een heel verhaal van heb gemaakt, zonder Wubbe gesproken te hebben. Welterusten en tot morgen en vergeten jullie niet te schrijven??? Vinden ze leuk.


  • 06 Mei 2013 - 22:55

    Peter:

    Hey bikers,

    Nou de Maas...., das beter dan de Po! Hou vol en draaise!

  • 06 Mei 2013 - 23:02

    Evelien:

    Ik vind het wederom heerlijk om de nieuwe avonturen van wubbe te lezen. En dit keer heeft hij zelfs een sidekick genaamd youri. Ik ben heel erg benieuwd welke avonturen ze gaan beleven. Ze gaan wel hard van start, maar een goed begin is het halve werk. Ik wacht met smart op het volgende hoofdstuk van dit nu al meeslepende verhaal. Gegroet een echte miss marple fan.

  • 06 Mei 2013 - 23:06

    Peter Grau :

    Jaja, hummmmm, de politie is je beste vriend(in), altijd paraat voor twee mannen in verwarring haha, ga zo door mannen, nu al trots op jullie.

  • 07 Mei 2013 - 00:18

    Jan:

    Hoi Dappere Trappers

    Jullie gaan als een speer langs een spoortracé, de maas en Namen, dat kan met de politie voor je aan.
    Youri was het de moeite waard, want ik heb haar nummer hummmm 112.
    Wees zuinig met je fietssleutel en begin morgen rustig aan de klim.

    Groet'n Jan

  • 13 Mei 2013 - 09:39

    Alex Tempelman:

    Heij Wubbe en zoon,
    Ik kom net terug ook van vakantie en heb wat op een mountain bike in de achterhoek rond gerost.
    Maar dat haalt het niet bij de afstanden die jullie maken en wat jullie allemaal opnieuw te zien krijgen.
    Macaronie is iets wat ik zelf ook graag maak en eet dus geniet ervan. Koolhydraten verdwijnen vanzelf weer.
    Leuk om ook nog wat cultuurinformatie te lezen die jullie onderweg tegen komen.
    ga zo door en zet 'um op.
    Wederom kan ik wat 'jaloerse' gedachten niet onderdrukken maar ik gun jullie alle plezier en geniet van dit prachtige leven.
    heb een gezegende reis.
    groet,
    Alex T.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wubbe

Actief sinds 27 Feb. 2012
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 136517

Voorgaande reizen:

05 Mei 2017 - 27 Mei 2017

Via de la Plata 2017

02 Mei 2014 - 12 Juni 2014

Vader en zoon onderweg naar Santiago

03 Mei 2013 - 29 Mei 2013

Dronten - Provence

04 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Dronten - Rome

30 April 2006 - 28 Mei 2006

Rome - Dronten

01 Mei 2004 - 29 Mei 2004

Sevilla - Santiago de Compostela

09 Mei 2002 - 11 Juni 2002

Dronten - Rome

29 April 2000 - 01 Juni 2000

Dronten - Santiago de Compostela

Landen bezocht: