geen ijsvogel, wel ijsverkopers - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Wubbe Okken - WaarBenJij.nu geen ijsvogel, wel ijsverkopers - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Wubbe Okken - WaarBenJij.nu

geen ijsvogel, wel ijsverkopers

Door: Wubbe

Blijf op de hoogte en volg Wubbe

30 Maart 2014 | Nederland, Dronten

Zomertijd in gegaan vandaag. Ik dacht dat alleen de tijd werd verzet maar ze hebben ook aan de thermostaat gedraaid. Heerlijk. Vandaag de route van vorige week afgemaakt. Vorige week had ik de route door de hagel en regenbuien ingekort. Er stond een zacht briesje, de polder had ik dan ook al snel verlaten. Langs Doornspijk, Nunspeet kom ik al snel in de bossen rond Zandenplas. Het is er wel drukker dan vorige week. Lekker fietsen tussen de bomen met mooie doorkijkjes.

Waar ik vorige week de afkorting nam ga ik nu rechtdoor richting Leuvenum. Ik kom langs de uitspanning de "Zwarte boer", het is inmiddels al meer dan 400 jaar oud. Koetsiers van diligences en handelsreizigers wisten het in het verleden al vinden, nu voornamelijk fietsers.

Door het Leuvenumsebos passeer ik de Leuvenumsebeek. De Leuvenumse Beek, ook wel de Staverdense Beek genoemd, is een van de mooiste en schoonste beken van Nederland. De beek kan over de hoge zandgronden van de Veluwe stromen dankzij een kleilaag in de ondergrond die is afgezet tijdens de voorlaatste ijstijd.

De beek is een van de laatste natuurlijk kronkelende beken in Nederland. Het is eigenlijk niet één beek, maar eerder een moerassig gebied met een stelsel van stromen en stroompjes die voor een deel kronkelen en voor een deel gekanaliseerd zijn. De beek is een van de weinige laaglandbeken van ons land. Dit houdt in dat zij wordt gevoed door oppervlaktewater en grondwater. Het regenwater en grondwater verzamelen zich in een stelsel van greppels en kleine beekjes, die uitmonden in de hoofdbeek. Bij langdurige regenval treedt de beek buiten zijn oevers. Er is niet echt sprake van een bron waar het water uit de grond borrelt, maar meer van een natuurlijk afwatering van een natte vallei met stagnerend grondwater, wat wil zeggen dat het water niet in de ondergrond weg kan zakken omdat er een slechtdoorlaatbare laag zit. De beek wordt gekenmerkt door langzaam stromend water en een meanderende (slingerende) loop die daarmee samenhangt. Het slingeren van de beek heeft tot gevolg dat in de buitenbochten de oevers steil door het water zijn uitgeschuurd. Door het heldere water en de steile oevers is het voor de ijsvogel een ideale plek om te broeden.
Voor mij was er vandaag geen ijsvogel te zien wel ijsverkopers.

Ik kom op bekend terrein, in de jaren 80 heb ik hier een tijdje met een groene pak aan, helm met takjes op mijn hoofd, een wapen en gasmasker bij me door de bossen gerend. Nu toch wat relaxter dan toen.
Bij Beekhuizerzand stop ik even, indrukwekkende landschap. Het Beekhuizerzand is een stuifzandgebied ter grootte van 200 ha. Het is nu nog in gebruik als militair oefenterrein. Het Beekhuizerzand is in 2004 weer teruggebracht van een bosgebied tot een echt stuifzandgebied. Hiervoor zijn vele vliegdennen gekapt en de bovenlaag van de grond is verwijderd, zodat het verstuifbare zand weer vrij komt te liggen.

Stuifzanden zijn unieke natuurlandschappen in West-Europa die voor het overgrote deel in Nederland liggen. Ze hebben hun eigen flora en fauna met wijdse vergezichten. De temperaturen kunnen enorm verschillen. Vriest het 's nachts nog, overdag kan de temperatuur weer oplopen tot 40 graden Celsius.

Kenmerkende planten en dieren voor stuifzanden zijn de korstmossen en de zandhagedissen. Maar ook bijvoorbeeld de zeldzame duinpieper, nachtzwaluw en iets meer voorkomende veldleeuwerik en kuifleeuwerik zijn gasten die u op het stuifzand kunt waarnemen.

Op de terugweg net voorbij Nunspeet hoor ik een zware motorgeluid achter mij, er wordt getoeterd, hé Peter. Hij stopt even, wat een toeval. Wij kletsen wat en ieder gaat verder met zijn eigen weg. Nog even stoepen door de polder en ik ben weer thuis.

Dit verslag is samengesteld met behulp met Wubedia.

  • 30 Maart 2014 - 20:39

    Peter De Jong:

    Hey Wubbe!
    Tja ik dacht vanmiddag ga ik fietsen of ga ik brommeren..., het laatste werd het. Ik reed van Swifterbant naar Harderwijk en vandaar naar Elburg, ik dacht onderweg nog aan je zo van Wubbe zal ook wel ergens in deze omgeving aan het fietsen/trainen zijn. Al van veraf zag ik een fietser met tassen en een straf gangetje en dacht van dat kan zomaar Wubbe zijn..., en jah het was hem ook nog!
    Het was een prima dagje met dit weer!

    Groetsels. Peter

  • 01 April 2014 - 08:19

    Coos:

    Tja, ik dacht gistermiddag ga ik fietsen, cabrioën of ga ik camperen...., het werd het laatste en ook ik heb ongeveer het zelfde rondje gemaakt, we wilden nog even de luifel e.d. uitproberen en dat hebben we ergens in de buurt van de Zandenplas gedaan, ik moet zeggen ik heb geen van jullie beiden gezien maar we hadden er in elk geval mooi weer bij.

    Groeten Coos

  • 06 April 2014 - 21:58

    San Xacobeo:

    Veel succes met de voorbereidingen en training. Ik las dat je al ervaring had. Een gebroken ketting, honden die in je kuiten bijten en zo meer. Maar maak je verder geen zorgen, Santiago zorgt voor zijn pelgrims. Maar blijf wel letten op je gezondheid.
    Goede reis!

    Mat Knaapen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wubbe

Actief sinds 27 Feb. 2012
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 135691

Voorgaande reizen:

05 Mei 2017 - 27 Mei 2017

Via de la Plata 2017

02 Mei 2014 - 12 Juni 2014

Vader en zoon onderweg naar Santiago

03 Mei 2013 - 29 Mei 2013

Dronten - Provence

04 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Dronten - Rome

30 April 2006 - 28 Mei 2006

Rome - Dronten

01 Mei 2004 - 29 Mei 2004

Sevilla - Santiago de Compostela

09 Mei 2002 - 11 Juni 2002

Dronten - Rome

29 April 2000 - 01 Juni 2000

Dronten - Santiago de Compostela

Landen bezocht: