Een trainingsrondje - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Wubbe Okken - WaarBenJij.nu Een trainingsrondje - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Wubbe Okken - WaarBenJij.nu

Een trainingsrondje

Door: Wubbe

Blijf op de hoogte en volg Wubbe

16 Maart 2014 | Nederland, Dronten

De voorbereidingen gaan gestaag door, hoewel vandaag een stevige wind toch nog 65 km gefietst. Eerst Dronten uit richting Elburg met een flauw zonnetje. Passeer de bankjes waar Youri en ik vorig jaar la onze eerste stop maakte richting Nice. Toen moest kleding uit, nu houd ik het maar aan met deze frisse wind.

Ooit was Elburg een vissers- en handelsplaatsje dat rechtstreeks op de Zuiderzee uitkeek en bestond uit de bebouwing rondom de huidige Ellestraat. Aangenomen wordt dat Elburg in 1233 stadsrechten kreeg. Na eeuwenlang te kampen hebben gehad met overstromingen werd, na de tweede Sint Marcellusvloed (1362) en de watervloed van 1367, het besluit genomen dat Elburg moest worden verplaatst. Elburg werd eind 14e eeuw niet alleen verplaatst, maar ook maakte men er een vesting van met grachten, muren en een aantal verdedigingstorens. Het stratenpatroon van Elburg dateert grotendeels uit de 14e eeuw. Vanwege de ontwikkelingen in de oorlogsvoering werd aan het eind van de 16e eeuw buiten de toenmalige gracht een tweede verdedigingswal en gracht gegraven. De Vischpoort nabij de haven was onder de naam Visscherstoren oorspronkelijk als gesloten verdedigingswerk gebouwd, maar werd in 1592 omgebouwd tot de huidige open poorttoren. In 1992 werden er opnieuw poortdeuren in aangebracht.

Door de afsluiting van de Zuiderzee en later de inpoldering is Elburg de visserij in de tweede helft van de vorige eeuw kwijt geraakt. In Flevoland is het voormalige havenhoofd nog altijd te zien. Aan de havenkom was tot voor kort de omstreeks 1787 opgerichte botterwerf Balk gevestigd. In 2008 is op de locatie de werf van de botterstichting gekomen, waar historische botters worden gebouwd, gerestaureerd en onderhouden. De historische bottervloot heeft vaste ligplaats in de oude havenkom, voor recreatievaart zijn aan de oude toegangsvaart vele ligplaatsen.

Vanaf Elburg was het echt zwoegen richting Harderwijk. Wat een prachtig gebied. Ik passeer verschillende beken. De meeste beken zijn met de hand gegraven om het gebied beter te ontwateren. De beken aan Nunspeetse zijde van de Veluwe stromen op de randmeren uit. Er is dus sprake van een natuurlijke stroming richting het IJsselmeer. Via de beken komt water dat rijk aan fosfaat en nitraat is de randmeren in. Fosfaat en nitraat veroorzaken overmatige algengroei in het water. Er wordt nu hard gewerkt om de beken schoon te krijgen.

Onderweg stop ik even op een rustplaats, even uit de wind wat eten, geen pasta maar een koek. Voor Youri heb ik inmiddels een extra grote pan gekocht voor zijn pasta, zijn eetlust is niet te stoppen. Het zal wel weer een gesleep worden met deze pan (zie foto), maar ja je moet er wat voor over hebben.

Via Harderwijk kom ik terug in de polder, de dijken houden mooi het water tegen maar helaas niet de wind. Bij Harderhaven sluit ik aan op de fietsknooppuntennetwerk (mooi scrabble woord) nu is ook Dronten met de wereld verbonden met het Bingospel.

Zal mij de komende dagen verdiepen in de route die ik ga fietsen, niet te veel moet ook wel verrassend zijn.

Dit verslag is opgesteld met behulp van de Wubpedia.

• 16 Maart 2014 - 21:45

Jan Okken:

Wubbe,

Is pasta a la Youri met of zonder Youri?
    Wanneer Wubpedia zegt dat het met Youri is doe 'm dan op 37 graden!

Groet'n Jan

• 16 Maart 2014 - 21:55

Wubbe:

Pasta à la Youri is voor en met Youri. Ik eet er trouwens ook van. Eindeloos variëren.

• 17 Maart 2014 - 11:15

Wieteke:

Hoi Wubbe,

Wat een leuke tocht weer en die Wubpedia is goed gevuld!

Zou je niet overwegen om op strategische punten een pan te huren? :-) Voor welk materiaal heb je uiteindelijk gekozen?

Leuk dat je het bordje op de foto hebt gezet! #trots op!

Groetjes, Wieteke.