Klaar met de fietstocht... - Reisverslag uit Grasse, Frankrijk van Wubbe Okken - WaarBenJij.nu Klaar met de fietstocht... - Reisverslag uit Grasse, Frankrijk van Wubbe Okken - WaarBenJij.nu

Klaar met de fietstocht...

Blijf op de hoogte en volg Wubbe

26 Mei 2013 | Frankrijk, Grasse

Wubbe belde mij met de woorden: " De fietstocht is ten einde". Dat klinkt heel melodramatisch, maar dat is het natuurlijk niet. Ze bevinden zich 10 km van de luchthaven van Nice en overnachten in Cagnes-sur-Mer, dit plaatsje bestaat uit drie delen; Cros-de-Cagnes (badplaats en vissersdorp), Cagnes-Ville (het moderne handelscentrum) en het pittoreske Haut-de-Cagnes (de middeleeuwse bovenstad).
Haut-de-Cagnes bevindt zich bovenop een heuvel. Het is oudste en schilderachtigste deel van Cagnes-sur Mère. Steile straten met overwelfde gangetjes, trappetjes en oude huizen vormen een aangenaam decor voor een stadswandeling. Een groot deel van de woningen dateert uit de vijftiende tot de zeventiende eeuw. De kapel Notre-Dame-de-Protection is in 1642 ontstaan door een verbouwing van het oratorium. Jean-Henri Grimaldi was de opdrachtgever. In de kapel zijn fresco’s uit circa 1530 te zien. In de Église Saint-Pierre zijn de Grimaldi’s uit Cagnes begraven.
Het was vandaag tijden de rit windstil. Het is ook hollen of stilstaan. Ze hadden vannacht erg slecht geslapen, omdat er ergens in de buurt een Festival was georganiseerd, dreunden de mannen zowat hun tent uit. Nou is Youri wel wat gewend, maar dan neemt hij meestal deel aan zo'n festijn.
Vandaag wwer veel afdalingen en klimmingen via de Gorges de Siagne en de Siagne is een rivier die stroomt door de Var. Kleiner dan de Gorges du Verdon, maar een schitterende omgeving en een prachtig landschap met indrukwekkende rotsen.
Ondanks dat Youri vannacht z'n tent uitgetrild was, had hij toch weer z'n accu opgeladen( na de nodige koppen koffie en een vrachtlading koolhydraten) en ging als een speer als eerste de berg op met paps in z'n kielzog. Wat een kei van een kind is het toch.

Onderweg in een leuk plaatjes kwamen ze een "friture" tegen, dus dat werd een familiezak frietjes scoren met lekker veel zout. Een delicatesse, haha!
Via de afdaling in Grasse aan gekomen, volgens Wubbe een STINKSTAD en dat is dan bijna pleonastisch bedoeld, want hij doelde op het drukke verkeer met de uitlaatgassen. Grasse was vroeger bekend om zijn leerlooierijen en handschoenateliers. In de 16e eeuw raakte het in de mode om handschoenen te parfumeren, hetgeen leidde tot het ontstaan van de parfumindustrie in Grasse. Tegenwoordig is Grasse het centrum van deze industrie in Frankrijk. Meer dan 60% van de productie van natuurlijke aroma's (zowel voor de parfum- als de voedingsindustrie) van Frankrijk vindt in Grasse plaats.

Ze hadden vandaag moeite om de camping te vinden en toen kwam Youri ( een kind van deze tijd) om de camping op te zoeken en te navigeren met de telefoon.
De mannen hebben er tot nu toe 1619 km opzitten met een totaal aan beklimmingen 7400 meter. Ze hebben voor mij een lintje verdiend, want ik vind het een geweldige prestatie.
Morgen gaan ze nog even touristje spelen en gaan met de fiets naar Nice en blijven nu op deze camping tot en met woensdag. Nu nog weer ff aan de macaroni en dan hopelijk lekker slapen vannacht.

• 26 Mei 2013 - 21:52

Peter:

Hoi Wubbe en Youri,
    Top, jullie hebben het maar weer ff gedaan!
    Nu nog lekker de omgeving bekijken begreep ik en dan terug....
    Heren neem het ervan en alvast een goede reis!

• 26 Mei 2013 - 22:17

Annelies(werk):

Hè heren, wat een prachtige prestatie zeg, echt super hoor, zeker voor zoonlief, wat zullen jullie een geweldige herinnering hieraan hebben, dat kan geen mens, inclusief Miss Marple, jullie niet afnemen, denk dat menig papa hier jaloers op is.
    Maar Miss Marple, zal je zeker ook missen hoor, maar ben blij voor je dat je beide mannen straks weer heelhuids terug heb, ga dan maar weer lekker vanzelf genieten.
    Hoop dat jullie wel het mooie weer ook meenemen, hebben hier nu wel genoeg roteer gehad
    Geniet nog even als toerist van jullie laatste dagen.
    Groetjes Annelies

• 26 Mei 2013 - 22:56

Hannie:

Super gedaan Wubbe en Youri ik heb veel bewondering voor jullie! Ik doe jullie niet na zelfs niet met mijn ebike!

• 27 Mei 2013 - 10:05

Marja:

Gefeliciteerd mannen, petje af en een diepe buiging. Wat een prestatie. Jullie hebben het weer geflikt. Ga nu nog lekker genieten van jullie vrije dag en een hele goede terugreis gewenst.

• 27 Mei 2013 - 10:36

Erna Okken:

Hallo Wubbe en Youri goed gedaan mannen jullie droom waargemaakt en prachtig vertaald door miss marple, het was prachtig om elke dag jullie belevenissen te lezen en ooknog cultuureel begeschoold te worden ik hoop voor jullie nog een fijne paar dagen en een goede terug vlucht. tot laters in dronten.

groeten uit Stadskanaal.

• 27 Mei 2013 - 13:48

Peter Grau:

Nou mannen ik kan een heel verhaal schrijven, maar er past maar een woord: RESPECT !!!
    Groet, Peter Grau

• 27 Mei 2013 - 16:17

Ineke:

Mannen Gefeliciteerd !!! petje af voor jullie prestatie. Geniet nog even en alvast een goede terugreis gewenst. Groetjes Ineke