nog (maar) tien weken - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Wubbe Okken - WaarBenJij.nu nog (maar) tien weken - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Wubbe Okken - WaarBenJij.nu

nog (maar) tien weken

Door: Wubbe

Blijf op de hoogte en volg Wubbe

19 Februari 2013 | Nederland, Dronten

Het is nog zo'n 10 weken voor vertrek en er moet nog van alles gebeuren. Hoewel wij met zijn tweeën gaan is nog maar fiets. Er moet nog het nodige bijeen worden gezocht. Tent, tassen is geen probleem, wel even de kleding checken en de pannen. Zijn de pannetjes wel groot genoeg want Youri gaat mee. Zoals alle twintigers heeft hij normaal al een niet te stuiten eetlust laat staan dat hij ook nog eens vier weken aan de bak moet. Als je van de zomer een spoor door het landschap ziet, kaal gevreten dan zijn wij als een stel sprinkhanen langs geweest.

Er moeten ook nog van te voren enkel kilometers getraind worden, dat zal deze week niet worden, ben al een paar dagen geveld door een griep. Dat wordt dan nog negen weken om te trainen.

Hieronder kan je de beschrijving lezen van Benjaminse van de route tot aan Basel.

Deze route begint in Maastricht en eindigt in Basel. De route voert door geleidelijk stijgend en vrijwel autovrij door de Ardennen omhoog door het natuurgebied van de Hoge Venen. Over het dak van België, voert de route dan door het duitstalige Oostkanton, om vervolgens af te dalen in het vriendelijke Ourdal. Daarna neemt de route de reiziger nog even omhoog door de Duitse Eiffel, om vervolgens weer af te dalen naar het dal van de Our. De route voert verder door het Luxemburgs Zwitserland om dan door de wijngaarden in het Moezeldal te komen. Via de Duitse oever en Schengen rijdt men Frankrijk binnen. De route verlaat hierna de rivier en trekt door de bossen om Metz heen. Daarna breekt het landschap open en voert de route door de golvende graanvelden in Lotharingen. Voor men de Vogezen bereikt, rijdt men door een merengebied langs oude kanalen en door uitgestrekte bossen.

Er loopt een mooie fietspad langs het kanaal door de Vogezen, zodat je nauwelijks hoeft te klimmen. Maar voor wie wil klimmen kan de route door het dal van de Saar volgen en stijgen naar een hoogte van 800 meter bij de Col du Donon Aan de andere kant van Vogezen liggen de Elzas met de schilderachtige dorpen en stadjes, ooievaarsnesten en heel veel wijngaarden waar heerlijke wijn vandaan komt. In de Elzas kan men zowel langs de sterk glooiende wijngaarden, als ook door de vlakte fietsen. De route gaat om Mulhouse heen over kilometerslange fietspaden door het Hardtbos. Zo bereikt men vrijwel autovrij de grens bij Basel. Vanaf Basel kunt u verder fietsen naar het zuiden, naar Rome, Venetië of de Riviera. Maar u kunt ook met de nachttrein terug naar huis.

Maar wij gaan dan nog niet naar huis, wij zullen Basel Links laten liggen en gaan verder naar de Riviera. Daar over de volgende keer meer.

P.S.

Uit niet bevestigde bronnen heb ik vernomen dat Miss Marple omstreeks mei ook in Nederland zal zijn.

• 19 Februari 2013 - 12:55

Miss Marple:

Goh, wist niet dat er ook een Mister Marple bestond?

• 19 Februari 2013 - 12:59

Evelien:

Hi Wubbe,

wat een leuk idee om samen met Youri te gaan fietsen. Ik lees nu alweer met veel plezier je blog.Ik zit er nog steeds op te wachten wanneer de broertjes Okken samen gaan. Ik vind dit ook echt iets voor mijn vader om te gaan doen.
    Ik wens jou en Youri veel succes en plezier bij de voorbereidingen van deze mooie trip.

Groetjes Evelien

• 19 Februari 2013 - 13:41

Wubbe:

Een Mr. Marple? Er bestaat wel een Mr. Poirot, om precies te zijn Hercule Poirot.

• 21 Februari 2013 - 19:43

Annelies (werk):

Hercule Poirot of Miss Marple, zal ons een zorg zijn, als we de berichten maar krijgen!!!! en dat gaat neem ik aan wel lukken toch, met foto's graag zoals we gewend zijn van je.