Nog nooit zoveel boten bij elkaar gezien......... - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Wubbe Okken - WaarBenJij.nu Nog nooit zoveel boten bij elkaar gezien......... - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Wubbe Okken - WaarBenJij.nu

Nog nooit zoveel boten bij elkaar gezien.........

Door: Wubbeokken

Blijf op de hoogte en volg Wubbe

25 Mei 2012 | Nederland, Dronten

Vandaag weer een zonnige dag. Heerlijk rondgeslenterd in het mooie Venetië. Er is zoveel te zien. Tuurlijk weer een heerlijk kopje koffie met een zalige versnapering. Wat is het leven toch slecht.

Het is druk, want op Pinksterzondag is er een soort van protest, wat heet De Vogalonga en dat is is een 32 kilometer lange roeiwedstrijd. Deze wordt sinds 1974 op Pinksterzonda gehouden in Venetië. De roeiwedstrijd over het Canal Grande is een protest tegen de vele vervuilende motorvaartuigen die de lagunestad dagelijks teisteren.
Aan de roei-regatta nemen zo’n 1500 roeiboten deel met ca. 4000 roeiers. De plezierroeiers en activisten willen met de Vogalonga de aandacht vestigen op de problemen van Venetië.

Los van dat nobele motief: je kijkt je ogen uit, want Venetië ziet er fantastisch uit tijdens de Vogalonga. De kanalen zijn vol boten en bootjes met uitbundig geklede Venetianen. De enthousiaste kreten en het geklots van de roeispanen echoën tegen de gevels van de palazzi. Het is een lust voor oog en oor en bijna mooier dan het Venetiaanse carnaval.

Vogalonga dat betekent roeiwedstrijd Venetië.Elk type roeiboot kan meedoen. De grootte van de boot of het aantal roeiers (variërend van twee tot dertig) maakt niet uit. Staand (als een gondelier) of zittend, als het maar met enkel spierkracht gebeurt. Meedoen is belangrijker dan winnen.

De start is in de vroege ochtend voor het San Marcoplein. Eerst maken de boten een rondje langs de eilanden van de lagune. Bij de wijk Cannaregio varen de boten het centrum weer binnen. De aankomst is bij Punta della Dogana, tegen de achtergrond van de Basilica della Madonna della Salute.

Dus Peter valt gelijk met zijn neus in de boter. Het is nu al aardig druk. Wubbe had al een boot uit (natuurlijk) Groningen gezien en uit Duitsland. Ze komen overal vandaan.
Wubbe heeft de dag vandaag afgesloten met een heerlijke pizza en kijkt uit naar de dag van morgen. Hij moet dan zo'n 40 km. fietsen naar het vliegveld om Peter op te wachten,die om 14.30 uur moet gaan landen. Peter z'n fiets in elkaar zetten en dan weer 40 km. terug naar de camping............en dan lekker aan het bier met een goed voor uitzicht om 2 weken met elkaar en........... voor elkaar en ...........achter elkaar te fietsen. Veel succes, mannen.

• 25 Mei 2012 - 20:52

Mieke:

Wat ik ook zo leuk vind aan jouw reis Wubbe, is dat wij zo heerlijk kunnen meebeleven wat jij meemaakt. We snuiven de complete Italiaanse cultuur op (en de geur van cappuchino en pizza natuurlijk). Welterusten voor vandaag en veel plezier morgen met Peter.

• 25 Mei 2012 - 20:54

Henk En Ina:

Hoi Wubbe,

Zo te zien heb je mooie foto's gemaakt van de omgeving. Volgens mij heel veel van de route die je fiets.
    Morgen samen met Peter verder richting Rome.Ga jullie nog kijken bij de roeiwedstrijd of meedoen, weer eens wat anders dan fietsen . Wubbe en Peter veel plezier de laaste kilometerssss.

Groetjes Henk en Ina

• 25 Mei 2012 - 21:04

Peter:

Hey Wubbe!
    Nou hier een laatste berichtje van mijn kant vanuit Nederland want morgen zie ik alles van de andere kant van deze glasplaat met stekker (computer)!
    Wederom weer aantrekkelijke plaatjes die je gemaakt hebt, en zo een pizza bestel ik morgen ook maar eens.
    Zoals Marloes al zei hebben we twee mooie weken voor de boeg! Inderdaad eerst mijn fiets weer rijklaar maken en gaan met die banaan!
    Ik ga zo lekker pitten en morgen de reis, ben de hele dag al onrustig want als het dan zover is wil je eigenlijk dan ook maar direkt weg.
    Volgens de planning van Transavia kom ik rond 14.50 uur in Treviso aan en zal ik je zien.
    Ik heb er veel zin in en zie je morgen, fiets voorzichtig en welterusten voor zo.

Oja.....
    Mijn schoonvader Bert van 90 jaar zal ook de site volgen en er af en toe wat op vermelden. Had hij op het vorige verslag ook even kort gedaan, zo weet je even wie er achter de naam bert zit ;)

Groetsels. Peter

• 25 Mei 2012 - 21:37

Marja:

Zo Wubbe, dat was je laatste dag "alleen". Morgen haal je Peter op en gaan jullie samen verder. Gezellig hoor. We krijgen naast mooie foto's ook heel veel achtergrond informatie over alles. Leuk om te lezen en zo steken we er ook nog wat van op. Klasse.
    Groetjes en heel veel plezier saampjes.

• 26 Mei 2012 - 10:09

Elisabeth:

Peter is goed aangekomen op Schiphol, zijn fiets en tassen ingeleverd en hij mag door de passencontrole. Hij werd even grondig gefouilleerd omdat het poortje waarschijnlijk op de metalen pin in zijn pink reageerde maar mocht uiteindelijk toch door. Om 13.05 zal zijn vliegtuig opstijgen en rond 14.45 zal hij landen op het vliegveld in Italie. Hij was erg zenuwachtig maar het komt allemaal goed als hij straks Wubbe ziet. Een hele fijne vakantie schat en geniet er van!!! Xxx E

• 26 Mei 2012 - 10:28

Evelien Okken:

Die pizza ziet er lekker uit!!! Ik zie dat je een dagboek bij houd. Tof. Dat doe ik ook op vakanties. Het is zo leuk als je dat later nog eens terug leest. Dan is het net of je er weer bent.
    Over een paar uur zal Peter landen, dus je zit nu op de fiets denk ik.
    Veel plezier met jullie 2en!!!

• 26 Mei 2012 - 10:33

Mam:

Leuke plaatjes vooral de pizza je krijgt het water er van in je mond.Wat jij allemaal laat zien doet mij denken aan de reis die pa en ik hebben gemaakt naar Venetie.Wij hebben toen ook zo genoten.Vandaag krijg je gezelschap dat lijkt me ook wel zo gezellig.Hele fijne dagen samen.Groetjes

• 26 Mei 2012 - 12:40

Wubbe:

Ik sta nu op de luchthaven in Treviso, Peter land om 14.50. Vanochtend in de regen vertrokken, klaarde gelukkig al snel op.

• 26 Mei 2012 - 18:43

Bert Wiebering Jr:

Ik hoop dat jullie genieten van het prachtige weer.